Hej och tack för ditt besök!

Jägaren är ett av få fartyg från kalla kriget som fortfarande är sjödugligt och godkänt för passagerartrafik. Jägaren användes bl.a i samband med gränsbevakning och ubåtsjakt främst under 1980-talet och början av 90-talet.

Jägaren avrustades 2016 och ägs idag av Sjöhistoriska muséet. Föreningen Svenska Patrullbåtar chartrar fartyget och ansvarar för underhåll, säkerhet, utbildning av besättning och genomför flera resor under året.

Målet är att kunna bevara museiskeppet Jägaren för framtiden, visa upp henne och ge möjlighet för intresserade att åka med ombord på våra resor. Vi vill också sprida kunskap om den marina historien runt patrullbåtsvapnet och hur Jägaren användes operativt mellan åren 1972 och 2016, det är mer än 40 år!.Jägaren var faktiskt den patrullbåt som var i tjänst längst.

Om du, som vi, inte vill se levande marinhistoria gå förlorad, är du välkommen som medlem i Föreningen Svenska Patrullbåtar. Som medlem kan du åka med på våra medlemsresor och om du vill kan du också ingå i besättningen och vara med och arbeta ombord. Du kan läsa mer om fartyget och medlemskapet under de olika valen i menyn överst på sidan.

Vi hoppas du haft en trevligt besök hos oss och Jägaren och att du även kommer tillbaka som passagerare eller besättning!

Följ oss på Facebook, Instagram och på vår hemsida

V150 Jägaren

Dela sidan: