Stridsbåtar eskorterar Jägaren

Jägaren eskorterad av stridsbåtar genom skärgården

Aurora 2026 är den största militära övningen under året med mer än 18.000 deltagare i hela landet. I år fick Veteranflottiljen möjlighet att delta med några fartyg som övningsobjekt.

Jägaren blev åter örlogsfartyg

För Jägarens del bestod övningen i att vi skulle vara ett utländskt örlogsfartyg som skulle eskorteras genom Stockholms skärgård för att säkert kunna anlända till basen på Gålö.

Tidig morgon på spegelblank Mysing
Mysingen som en spegel

Det blev en tidig morgon och sällan har jag skådat Mysingen så stilla och helt fri från krusningar i morgonsolen när vi åkte norrut mot utgångspunkten för övningen.

Vi mötte eskortstyrkan en bra bit norrut och de många stridsbåtarna formerade sig kring oss som skydd. Dessutom hade ytterligare ett antal andra stridsbåtar åkt i föräg för att säkra vår färdväg. För vårt närskydd fick vi ta ombord en pluton amfibiesoldater som fullt stridsutrustade skulle skydda oss och fartyget.

Stridsbåtar eskorterar Jägaren
Delar av eskortstyrkan

Det var intressant att se hur flera av stridsbåtarna avsökte närliggande stränder utefter vägen och vänligt men bestämt såg till att inga båtar kom i vägen för, eller kunde störa, vår lilla konvoj. Några av stridsbåtarna som höll sig ganska nära omkring oss följde smidigt med oss i vår förhållandevis beskedliga fart.

Vi hörde eldgivning från några öar som vi passerade och såg flera drönare i närheten av oss men närmare än så kom inte fienden.

Under vägen skulle vi också få ett tekniskt problem som tvingade oss att stanna och eskortstyrkan fick då omgruppera och skydda oss på ett sätt som påminner om vad som inom Armén brukar kallas ”igelkott”.

Efter några timmars resa kom vi så fram till Gålö där vi tryggt kunde förtöja, fortfarande med ett par stridsbåtar omkring oss.

Besättning på bryggan
Skärpt uppsikt från bryggan

Landstigningsstyrka

Ett par dagar senare skulle vi tillsammans med Spica och Ystad utgöra en landstigningsstyrka på väg in mot kusten. För oss dolda styrkor skulle då, med sina olika vapen, förhindra att vi kom fram till vårt mål. Vi märkte inte så mycket av den övningen men efteråt fick vi reda på att vi hade bekämpats flera gånger om… otur!

Vädret under dagarna var riktigt bra även om det stundom blåste lite kyligt men trots att vi hade blivit bekämpade flera gånger hade vi några mycket trevliga och spännande dagar.

Titta gärna på Försvarsmaktens korta filmklipp från övningen: (öppna i nytt fönster)

Share the Post:

Andra inlägg